δημοτικά

«Αλλάζουμε- Παίζοντας»/ συμμετοχή όλου του σχολείου

 Το «Αλλάζουμε- Παίζοντας»  είναι ένα τριήμερο workshop που υλοποιείται μέσα στο χώρο του σχολείου με τη συμμετοχή όλων των μαθητών οι οποίοι θα συμβάλουν με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με την ηλικία τους για έναν κοινό στόχο, την ανανέωση του χώρου του σχολείου τους.

1η μέρα: Ξεκινάμε με μουσική και κίνηση, με μουσικοκινητικά παιχνίδια γνωριζόμαστε και κατασκευάζουμε τη δική μας ορχήστρα εξωτερικού χώρου για να είναι διαθέσιμη όλες τις μέρες του χρόνου ώστε τα παιδιά να μπορούν να παίξουν μουσική στα διαλείμματα και στις ελεύθερες ώρες.

 2η μέρα: Διακοσμούμε με δικά μας έργα τέχνης την αυλή του σχολείου και φυσικά ομορφαίνουμε τις κατασκευές των προηγούμενων ημερών.  Φτιάχνουμε τα δικά μας παιχνίδια και μαθαίνουμε να αξιοποιούμε όλα τα υλικά που βρίσκονται γύρω μας.

 3η μέρα: Κατασκευάζουμε από την αρχή το δικό μας σχολικό λαχανόκηπο. Με παιχνίδια και κατασκευές προσπαθούμε να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά με το περιβάλλον του σχολείου τους και με το πώς μπορούν μόνοι τους να το διαμορφώσουν με δημιουργικότητα και φαντασία.

 Μέσα από το workshop θα καταλάβουμε την αξία της συνεργασίας για ένα κοινό στόχο: ένα όμορφο σχολείο που όλοι οι μαθητές είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία του και τη διατήρηση του.

«Το τέλος ήταν μόνο η αρχή» / α’ έως και στ’ δημοτικού

στόχος προγράμματος: τα παιδιά να κατανοήσουν την αξία της ανακύκλωσης και να δημιουργήσουν χρηστικά αντικείμενα από ανακυκλώσιμα υλικά

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Εμάς μας αρέσει η ιδέα ότι πολλά αντικείμενα που θα πήγαιναν στα σκουπίδια μπορούν να αποκτήσουν καινούρια μορφή αν παρέμβεις με φαντασία πάνω τους. Μας αρέσει ακόμη περισσότερο όμως η ιδέα του να φιλοξενήσουν μία καινούρια ζωή! Αν αρέσει και σε εσάς, τότε μην πετάξετε τίποτα που θα μπορούσε να γίνει γλαστράκι για την τάξη σας! Κοιτάξτε γύρω σας για μεγάλα πλαστικά μπουκάλια, για παλέτες, για καφάσια και η τάξη σας θα μεταμορφωθεί σε πολύχρωμη αυλή!

 Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου και είναι ιδανικό τόσο για εσωτερικό όσο και για εξωτερικό χώρο.

«Τα μποστάνια της αυλής»/ α’ έως στ’ δημοτικού

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Η κατασκευή λαχανόκηπου, βοτανικού κήπου και κήπου λουλουδιών από τα ίδια τα παιδιά πέραν της μεγάλης εκπαιδευτικής της αξίας είναι και μία διαδικασία που όλοι μας, μικροί και μεγάλοι, λατρεύουμε!

Στα φτυάρια λοιπόν ν’ ανθίσει η αυλή μας!

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου μόνο σε εξωτερικό χώρο.

«Άκου … φυτρώνει»» / α΄ έως γ’ δημοτικού

 στόχος προγράμματος: τα παιδιά να γνωρίσουν και να εξασκήσουν τις πέντε αισθήσεις τους

 διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Στο «Άκου … φυτρώνει»  επιτρέπεται να μυρίσουμε μπαχαρικά, να ζουλήξουμε ντομάτες, να ακούσουμε κρουστά καρπούζια, να δούμε τα πιο σπάνια και τα πιο όμορφα λουλούδια, να γευτούμε τα πιο θρεπτικά λαχανικά και επιβάλλεται να μάθουμε από πού προέρχονται τα προϊόντα που μέχρι τότε βλέπαμε στα ράφια του σούπερ μάρκετ.

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου και προσαρμόζεται ανάλογα με την περίσταση τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό χώρο.

«Η φύση της διπλανής πόρτας»/ α΄έως στ΄δημοτικού

στόχος προγράμματος: να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα μικρά οικοσυστήματα που τα περιβάλλουν (αυλή σχολείου, γύρω δρόμοι)

 διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Από τις νεραντζιές στους πιο πολυσύχναστους δρόμους του κέντρου της πόλης, στα πεύκα των προαστίων και στις πικροδάφνες των αυλών των σχολείων, δεν υπάρχει κανένα μέρος που η φύση να μην προδίδει την παρουσία της. Τα παιδιά σπάνια παρατηρούν το περιβάλλον που βρίσκεται κοντά τους και ακόμη σπανιότερα γνωρίζουν πώς θα μπορούσαν να το φροντίσουν και να συμβάλουν στην ανάπτυξη του.  Παρατηρούμε το οικοσύστημα που βρίσκεται δίπλα μας, μαθαίνουμε τί θα μπορούσαμε να καλλιεργήσουμε στο συγκεκριμένο περιβάλλον και πώς θα μπορούσαμε να το φροντίσουμε με απλούς τρόπους για να ομορφαίνει την καθημερινότητα μας.

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου μόνο σε εξωτερικό χώρο.

«Και όμως μου αρέσει ένας φλώρος»/ α’ έως στ΄δημοτικού

στόχος προγράμματος: γνωριμία με πουλιά που ζουν στην Ελλάδα και χρησιμοποιούνται «παρεξηγημένα» στη γλώσσα μας

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Η πατούσα των πουλιών στη γλώσσα μας(το αποτύπωμα εννοούμε). Πόσα είδη πουλιών χρησιμοποιούμε στη γλώσσα μας, παρότι στις πόλεις που μεγαλώνουμε δεν ξέρουμε ούτε πως μοιάζουν και πόσα γνωρίζουμε γι’ αυτά; Γιατί ο πανέξυπνος μπούφος χρησιμοποιείται στη γλώσσα μας ως όχι και τόσο έξυπνος (ή ως το αντίθετο); Σε αυτό το βιωματικό πρόγραμμα θα μεταμορφωθούμε σε φλώρους, καλιακούδες, μπούφους, σαΐνια, τσίφτες και πολλά άλλα πουλιά και με παιχνίδια, τραγούδια, ήχους, σκίτσα και γέλια θα μάθουμε ποιοι είναι τελικά αυτοί οι παρεξηγημένοι φίλοι μας και ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους.

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου μόνο σε εξωτερικό χώρο.

«Κάνε το ταξίδι σου κι εγώ θα κάνω τη φωλιά σου»/ α’ έως στ’ δημοτικού

στόχος προγράμματος:  ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών για το φαινόμενο της μετανάστευσης των πουλιών

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Σε αυτό το “ταξιδιάρικο” πρόγραμμα θα μάθουμε από πού έρχονται οι ιπτάμενοι φίλοι μας, που πάνε και πως στο καλό βρίσκουν το δρόμο τους! Μπορούμε εμείς να βοηθήσουμε στο δύσκολο ταξίδι τους; Σε αυτά τα ερωτήματα και άλλα πολλά θα απαντήσουμε παίζοντας και θα ολοκληρώσουμε το ταξίδι μας με ένα εργαστήρι κατασκευής πραγματικής φωλιάς πουλιού και την τοποθέτηση της στην αυλή του σχολείου!

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου σε εξωτερικό χώρο και εσωτερικό χώρο.

«Κι ας σε τρώω κι ας με τρως, δίχως έναν θα ‘ναι αλλιώς»/ α’ έως στ’ δημοτικού

στόχος προγράμματος: ενημέρωση για την τροφική αλυσίδα, την αξία κάθε κρίκου και τους κινδύνους.

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Αφού βρούμε ποιοι στοιχείο της φύσης είμαστε στον κρυμμένο θησαυρό, θα παίξουμε παιχνίδια με αυτό το στοιχείο, θα το ζωγραφίσουμε, θα το παρουσιάσουμε, θα το τραγουδήσουμε και θα δούμε τι συμβαίνει αν λείψουμε! Ένα βιωματικό πρόγραμμα για την τροφική αλυσίδα, την αξία του κάθε κρίκου και τους κινδύνους.

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου μόνο σε εξωτερικό χώρο.

«Δυνατός» / δ’ έως στ΄ δημοτικού

 στόχος προγράμματος: τα παιδιά να καταλάβουν ότι η σωστή διατροφή είναι προσωπική ευθύνη του καθενός 

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

 Με παιχνίδια, ζωγραφιές, κουίζ και πολλές ακόμη δράσεις τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να παρασκευάσουν απλά φαγητά βασισμένα όλα σε πλούσια  σε ενέργεια θρεπτικά συστατικά.

«Τα κάναμε σαλάτα» / δ’ έως στ΄ δημοτικού

 στόχος προγράμματος: τα παιδιά να κατανοήσουν από προέρχονται αυτά που βλέπουμε στο πιάτο μας.

 διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Η χωριάτικη σαλάτα θα γίνει η αφορμή να συζητήσουμε και να μάθουμε, πάντα με παιχνίδια, από πού μας ήρθαν όλα αυτά τα υλικά. Λάδι, γαλακτοκομικά (φέτα), λαχανικά (ντομάτες, αγγούρια, πιπεριές), καρποί (ελιές, κάπαρη) και μυρωδικά(ρίγανη, θυμάρι). Η χωριάτικη συγκεντρώνει μερικά από τα βασικότερα και σημαντικότερα στοιχεία της μεσογειακής διατροφής. Γιατί τρώμε συχνότερα χωριάτικη σαλάτα το καλοκαίρι; Που φυτρώνει η ρίγανη; Πότε κάνει καρπό η ελιά και πως γίνεται το λάδι; Πως παρασκευάζεται η φέτα; Φτιάχνοντας τη δική μας σαλάτα, θα τα απαντήσουμε όλα!

Τα προγράμματα της διατροφής μπορούν να υλοποιηθούν οποιονδήποτε μήνα του χρόνου και προσαρμόζονται ανάλογα με την περίσταση τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό χώρο.

«Η χρονομηχανή της τέχνης» / α΄ έως στ΄Δημοτικού

στόχος προγράμματος: με παρατήρηση και βιωματικές δραστηριότητες τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με την τέχνη και την εξέλιξή της

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Στο πρόγραμμα «Η χρονομηχανή της τέχνης» θα παρατηρήσουμε πώς αντιμετωπίζει ο καλλιτέχνης τη φύση ανά τους αιώνες. Το φυσικό τοπίο θα είναι  το σημείο αναφοράς που θα μας βοηθήσει να γνωρίσουμε διαφορετικά καλλιτεχνικά ρεύματα και καλλιτέχνες και θα αποτελέσει το ερέθισμα για να εξερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να κάνουμε ένα έργο τέχνης. Θα πειραματιστούμε με την φωτογραφία, τη γλυπτική, τη ζωγραφική, θα δημιουργήσουμε εφήμερα έργα τέχνης χρησιμοποιώντας υλικά που μας προσφέρει το περιβάλλον που βρίσκεται δίπλα μας για να καταλάβουμε ότι στην παραγωγή ενός έργου τέχνης δεν υπάρχουν όρια στη δημιουργικότητα και στη φαντασία μας και ότι η τέχνη είναι ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται.

«Οι καλλιτέχνες των σπηλαίων»/ α’ έως στ’ δημοτικού

στόχος προγράμματος: με παρατήρηση και βιωματικές δραστηριότητες τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το πρώτο δείγμα τέχνης στην ιστορία της ανθρωπότητας και να γνωρίσουν ζωγραφικές ποιότητες όπως η υφή, το περίγραμμα, η απόχρωση κλπ

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Ποιο ήταν το πρώτο δείγμα τέχνης στην ιστορία της ανθρωπότητας;

Μα φυσικά οι προϊστορικές σπηλαιογραφίες του Λασκώ!

Με ποιο τρόπο όμως ζωγράφιζαν τότε οι άνθρωποι και γιατί;

Θα γίνουμε κι εμείς για λίγο προϊστορικοί άνθρωποι και θα ψάξουμε στην αυλή του σχολείου μας για υλικά που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να δημιουργήσουμε την δική μας σύγχρονη προϊστορική σπηλιά! Θα τρίψουμε κάρβουνα, κιμωλίες, θα μαζέψουμε χώμα και πέτρες θα ζωγραφίσουμε γεμάτοι έμπνευση τις δικές μας προϊστορικές ζωγραφιές, για να ανακαλύψουμε τελικά ότι η τέχνη έχει τη δύναμη να αφηγηθεί ιστορίες, να επικοινωνήσει ιδέες και να μας βοηθήσει να καταλάβουμε τον κόσμο γύρω μας.

«Τα πινέλα της αυλής»/ α’ έως στ’ δημοτικού

διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Τι συμβαίνει όταν δώσουμε στα παιδιά πινέλα, χρώματα και καθοδήγηση για να ζωγραφίσουν τους τοίχους της αυλής του σχολείου τους; Θαύματα! Το έχουμε δει να συμβαίνει!

Εξοικείωση με νέα υλικά και τεχνικές, παιχνίδι, ελευθερία, δημιουργικότητα και τελικά ένα πολύ ομορφότερο σχολείο!

Τα προγράμματα της εικαστικών μπορούν να υλοποιηθούν οποιονδήποτε μήνα του χρόνου και προσαρμόζονται ανάλογα με την περίσταση τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό χώρο.

«Οι πράσινες νότες» / α΄ έως στ΄Δημοτικού

στόχος προγράμματος: κατασκευή μουσικών οργάνων από φυσικά και ανακυκλώσιμα υλικά

 διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Ήρθε η ώρα να ακουστούμε! Να φτιάξουμε τη δική μας ορχήστρα χρησιμοποιώντας τα πιο παράξενα υλικά. Τα παλιά μας γιαούρτια θα γίνουν τύμπανα, οι παλιοί μας μαρκαδόροι θα γίνουν φλογέρες αλλά δε θα μείνουμε σε ανακυκλώσιμα υλικά. Θα ανοίξουμε τα ψυγεία μας, θα πάρουμε καρότα, μελιτζάνες, κρεμμύδια, κολοκύθες και ότι άλλο φρούτο και λαχανικό μπορεί  κανείς να φανταστεί και θα φτιάξουμε την ορχήστρα των λαχανικών. Θα κατασκευάσουμε όλοι από ένα όργανο με τα πιο περίεργα και τρελά υλικά, θα τα διακοσμήσουμε με όλη μας τη φαντασία και θα τα χρησιμοποιήσουμε για να παίξουμε ομαδικά παιχνίδια με μουσική και κίνηση!

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου και προσαρμόζεται ανάλογα με την περίσταση τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό χώρο.

«Η Ορχήστρα της αυλής»/ α’ έως στ΄δημοτικού

 διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Τηγάνια και κατσαρόλες, πλαστικοί σωλήνες και μπουκάλια, κλαδιά και καπάκια χρωματιστά και διακοσμημένα θα είναι τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε για να στήσουμε της Ορχήστρα της αυλής! Θα μάθουμε παιχνίδια της ορχήστρας με μουσική και κίνηση κι έτσι για όλο το χρόνο τα παιδιά θα μπορούν να απασχολούνται δημιουργικά σε όλα τα διαλείμματα.

Μπορεί να υλοποιηθεί οποιονδήποτε μήνα του χρόνου και προσαρμόζεται ανάλογα με την περίσταση τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό χώρο